פרשת נשא וחג שבועות

שתפו

לפעמים דווקא הבידול הוא החיבור / המורה רפאל דיין, מחנך כיתה ח'1

ברבים מהמקומות בתורה ניתן לראות  שהתורה רוצה שתהיה אחדות בעם. דבר זה, ניתן לראות כבר בפרשת במדבר. שם הקב"ה מונה את כל עם ישראל. דבר זה, מתחבר גם לפרשתנו שמונה את בני לוי. המילה שמופיעה המון בתוך אותם מניינים היא המילה צבא. באמת, בצבא ישנו מושג שנקרא 'אחוות לוחמים'. רק כאשר ישנה אחווה בין כולם ניתן לנצח. על רקע זה,  הפרשה משנה את פניה ובפרק ה' ישנו ציווי שכל מהותו זהו דווקא ההבדלות. וכך נאמר בציווי: "צַו אֶת־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וִישַׁלְּחוּ מִן־הַמַּחֲנֶה כׇּל־צָרוּעַ וְכׇל־זָב וְכֹל טָמֵא לָנָפֶשׁ׃ מִזָּכָר עַד־נְקֵבָה תְּשַׁלֵּחוּ אֶל־מִחוּץ לַמַּחֲנֶה תְּשַׁלְּחוּם וְלֹא יְטַמְּאוּ אֶת־מַחֲנֵיהֶם אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָם".

לכאורה הציווי הזה מאוד מוזר, אם אנו רוצים לאחד את העם מדוע לצוות לשלח את הזבים והמצורעים? התורה ממשיכה ואומרת לנו שאכן בני ישראל עשו ציווי זה: "וַיַּעֲשׂוּ־כֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיְשַׁלְּחוּ אוֹתָם אֶל־מִחוּץ לַמַּחֲנֶה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהֹוָה אֶל־מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". דבר זה, מחדד עוד יותר את השאלה. עם ישראל מצווה להיבדל מאותם האנשים בלי שום סיבה, אנשים שיכולים להיות הכי קרובים אליהם כמו בנים, אבות, דודים או סתם חברים. אם נתבונן בפרשנים השונים, כולם התייחסו רק לפן של טומאת הזבים והמצורעים שישנו צורך לשלחם על מנת שהשכינה תוכל לשרות. ואולם, את התשובה לשאלה שהוצבה כאן ניתן להבין דווקא מדברי הרמב"ן וגם זאת בצורה עקיפה. הרמב"ן כותב: "אחר שהקים את המשכן צוה בשלוח הטמאים מן המחנה שיהיה המחנה קדוש וראוי שתשרה בו שכינה והיא מצוה נוהגת מיד ולדורות ובעבור שמנה ישראל למשפחותם לבית אבותם והבדיל מהם ערב רב אשר בתוכם השלים באשם הגזילות דין הגוזל את הגר".

הרמב"ן תולה את שילוח הטמאים כהשלמה לשני תהליכים נוספים שעל עם ישראל לעשות בשביל שתשרה בו השכינה. הדבר הראשון הוא הבדלת הערב רב מעם ישראל – הבדלות זו, נובעת מהשפעתם הרעה של הערב רב על עם ישראל וגרירתם לחטאים. הדבר השני הוא, הוקעת האנשים שעושים עוול לחבריהם כמו אדם שעושק את הגר או הגוזל את חברו, פרשיות שנאמרו סמוך לפרשת שילוח הזבים והמצורעים.

ובעצם התורה אומרת שאכן הערך הגדול ביותר הקיים בעם ישראל הוא האחדות, אך לפעמים על מנת לשמור על האחדות הזו בעם, יש צורך לומר דברים ברורים ולבדל את מי שפוגע בחברה. לפעמים דווקא הבידול הכולל בתוכו הוקעה של מעשים רעים הוא המפתח הגדול ביותר לאחדות העם. במקרה שלנו, על מנת שכולם יוכלו להנות מהשראת השכינה אין ברירה וצריך לשלח את האנשים הטמאים, כיוון שעל לא עוול בכפם, הם הגורמים בפועל שכולם יפסידו. שנזכה בעזרת ה' להגיד דברים ברורים כאשר ישנו דבר שלילי הפוגע בחברה.

שבת שלום

עוד כתבות

מיוחד

יציאה למעבדות אוניברסיטת תל אביב

תלמידי כיתות ז'3, ח'3 וט'3 פתחו השבוע בסדרת סיורים מרתקת באוניברסיטת תל אביב. במהלך הביקורים באוניברסיטה ייחשפו התלמידים למגוון תחומי מחקר מרתקים, ביניהם זיהוי פלילי,

מיוחד

יום ספורט שכבה ז'

בצל החשש ממזג האוויר, התקיים השבוע יום ספורט מוצלח ומהנה לתלמידי שכבה ז'. התלמידים יצאו מחוץ לכותלי בית הספר ליום של פעילות גופנית ואתגרית, שהוכיח

לוח צלצולים

ימים א-'ד'+ ו' [מקוון]

1

2

הפסקה

3

4

5

6

7

8.50-9.30

9.30-10.10

10.10-10.25

10.25-11.05

11.05-11.45

11.05-11.45

11.05-11.45

11.05-11.45

יום ה'-מקוון

מפגש בוקר

1

הפסקה

2

הפסקה

3

הפסקה

4

הפסקה

5

8.45-9.00

9.00-9.40

9.40-10.00

10.00-10.40

10.40-11.00

11.00-11.40

11.40-12.00

12.00-12.40

12.40-13.00

13.00-13.40