"אני אני הוא" / טל לוי, מחנך ח'3 וראש בית המדרש בבית הספר
בפרשתנו פרשת האזינו כתוב: "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי" (דברים לב, לט). כיצד יש להסביר את כפילות הלשון שיש בפסוק? "אני אני הוא". יש שהסבירו שהכפילות באה להדגיש את היותו של ה' אחד ואין עוד מלבדו. כך גם משמע מהמשך הפסוק: "ואין אלוהים עמדי".
אולם ניתן להסביר זאת על פי רובד נוסף. לשון "אני" מבטאת את ההשגחה הגלויה, הנוכחת לעין כל כמו שנאמר: "כה אמר ה' כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים". מאידך, לשון "הוא" מבטאת את הצד הנסתר, כפי שאנו מכירים משיר השירים: "מציץ מן החרכים". לעתים השגחת ה' בעולם היא גלויה וכולם יראים ומפחדים ממנו, ולעתים היא נסתרת והיא סמויה, על כך באה התורה ומכריזה "אני אני הוא".
מכאן נוכל ללמוד, כפי שאומר ר' נחמן: "ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה בודאי שם נמצא ה' יתברך", גם כאשר אנו נתקלים בקשיים "אני אני הוא" ה' נמצא איתנו גם ברגעים בהם נראה לנו שהוא איננו.