היום הרת עולם – ישי שוימר מחנך כיתה ח'4
בתפילת מוסף של ראש השנה אנו אומרים את הפיוט "היום הרת עולם". משמעות המילה 'עולם' במקרא שונה מהמשמעות שבה אנו משתמשים בדרך כלל. אין הכוונה במילה זו ליקום או לגלקסיה, אלא לזמן, כמו שגם בלשוננו הביטוי 'לעולם ועד' מבטא זמן נצחי.
הרב שטיינזלץ מבאר שבראש השנה נולד זמן חדש. לא מדובר על רצף זמן ארוך, אלא באמת מתחיל כאן חלק בפני עצמו. פיסת זמן של שנה שלימה. מהות לעצמה, ולכן שנה חדשה היא בריאה חדשה. "היום הרת עולם"- היום הוא יום הלידה והיצירה של הזמן. בלשון חכמים נוכל לראות גם את המשמעות הגיאוגרפית שאנו מכירים, למשל "בעשרה מאמרות נברא העולם". ידוע שלפי הדעה שהעולם (תבל) נברא בתשרי הכוונה היא שלמעשה הושלמה בריאת העולם בבריאת האדם שנברא בראש השנה וכדברי המדרש: "בעשרים וחמישה באלול נברא העולם…נמצאת אתה אומר ביום ראש השנה בשעה ראשונה עלה במחשבה, בשנייה נתייעץ עם מלאכי השרת, בשלישית כנס עפרו, ברביעית גבלו, בחמישית רקמו, בששית עשאו גלם, בשביעית נפח בו נשמה וכו".
יוצא שכשאנו אומרים בתפילה "היום הרת עולם" אפשר להתייחס לשתי המשמעויות. גם המשמעות המקורית של לשון המקרא – בריאת הזמן, וגם המשמעות של לשון חכמים- בריאת האדם.לכל אחד מהפירושים יש משמעות אדירה וגורלית. לפי לשון חכמים ולשוננו אנו, ביום זה נברא האדם, היצור היחיד שיש לו יכולת בחירה ונשמה א-לוהית. ביום זה אדם מבין עד כמה גדולה האחריות שלו לבחור בטוב בכל הסיטואציות שיבואו בפניו במשך השנה. ואילו לפי המשמעות המקורית של המילה "עולם" ההבנה בביטוי "היום הרת עולם" היא שמשהו חדש נוצר כאן, יחידת זמן בפני עצמה של שנה. יש אפשרות לפתוח דף חדש לגמרי, ולחשוב איך הייתי רוצה שתראה השנה הקרובה.
מאחל לכל תלמידנו היקרים, ולכל קהילת בית הספר, שנה שתתחדש עלינו ועל כל ישראל לטובה!