פרשת קדושים | נתנאל זוהר, סגן מנהל החט"ב, רכז שכבה ט' ומחנך כיתה ט'2
פרשת קדושים, מלאה במצוות של בין אדם למקום ובין אדם לחברו. אחת המצוות המפורסמות ביותר הינו הפסוק שכבר אמר עליו ר' עקיבא: "זה כלל גדול בתורה". הפסוק הוא כמובן: " לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, אֲנִי ה'". המצווה לאהוב את החבר כמו שאני אוהב את עצמי, היא מצווה לא פשוטה ומורכבת לפעמים עד מאוד, אך החשיבות שלה כלפי איך החברה שלנו תראה ותתנהל היא ברורה ופשוטה לכולם. חכמינו הרחיבו את המובן הפשוט של הפסוק הזה, לתחום של זוגיות, ואמרו "רעך- זו אשתך". "החבר" הכי קרוב של האדם הוא כמובן אשתו, אשת סודו, האדם שהכי קרוב אליו וחי איתו את כל העליות והמורדות של החיים. כולנו יודעים שזוגיות זה דבר מורכב לעיתים, ולא פשוט. לכן המצווה לאהוב את אשתך כפי שאתה אוהב את עצמך ולהפך כמובן, זוהי כמובן משימת חיים של איש ואישה שחיים יחד, ובונים יחד אהבה ומשפחה. בספירת העומר, אנו מתאבלים על מותם של תלמידי ר' עקיבא, ואנו מכירים את הגמרא שמספרת שמתו כי לא נהגו כבוד זה בזה.
פירוש יפה ששמעתי בעבר הסביר כי הגמרא שאומרת "שנים עשר אלף זוגות של תלמידים היו לו לר' עקיבא..ולא נהגו כבוד זה בזה..", בעצם לא מדבר על תלמיד החכמים בינם לבין עצמם, אלא מדבר על תלמידי החכמים ונשותיהן, שלא נהגו כבוד זה בזה. בגלל זה, נוהגים גם שלא להתחתן בימים אלו, על מנת לתקן את הזוגיות הלא טובה שהייתה בתקופת תלמידי ר' עקיבא.
אם כן אפשר לומר שהציווי של ואהבת לרעך כמוך במובן של ציווי לאדם לאהוב את אשתו ולכבד אותה, הינו תיקון שכל זוג נדרש לעשות בימים אלו של ספירת העומר ובכלל. כיצד יצליחו בני זוג לקיים את המצווה החשובה הזו, ולאהוב אחד את השני כמו שכל אחד אוהב את עצמו? אולי התשובה טמונה בסוף הפסוק: "אני ה'. " אני יודעים כי "איש ואישה זכו- שכינה ביניהם". כלומר אם האיש והאישה זוכרים כי הזוגיות שלהם היא בשותפות של הקב"ה, ששוכן ביניהם, והבית מלא תורה, אהבה ושמחה, אזי מובטח להם שה' יעזור להם ויתן להם שלום בית, אהבה, אחווה, שלום ורעות. כולנו תפילה שמעבר לזוגיות, נצליח גם להרבות אהבה ושלום בין כל עמ"י בתקופה זו, בתפילה להצלחת חיילנו ולשחרור חטופינו.
שבת שלום!