שובו אליי ואשובה אליכם – שוב ושוב | נריה כהן, מנהל בית הספר
פרשיות נצבים וילך אותן נקרא השבת הן הפרשיות הקצרות ביותר בתורה, אך חשיבות הדברים שמוסר בהן משה לעם ישראל זמן קצר לפני מותו, זמן קצר לפני כניסתם לארץ – גדולה ביותר.
בלב פרשתנו – פרשת התשובה אשר מרבית פרק ל' עוסק בה, וכך פותח הפרק –
"וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ שָׁמָּה. וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱ-לֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ". (דברים ל א-ב)
השורש שו"ב חוזר לכל אורך הפסוקים פעמים רבות, והוא מבטא הדדיות ויחסי גומלין שבין פעולתם של עם ישראל ופעולותיו של הקב"ה. ואכן בפסוק הבא נקרא – "וְשָׁב ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ שָׁמָּה."
היינו מצפים למצוא שני שלבים ברורים – תחילה את תשובתם של עם ישראל ובתגובה לכך שב הקב"ה אל עמו ומשיב אותם לארצם. אולם בהמשך הפסוקים אנו מגלים כי שתי ה'תשובות' הללו משולבות לסירוגין זו בזו. תשובת עם ישראל איננה מופיעה רק בתחילת התהליך, אלא לכל אורכו. כך גם בפסוק ח – "וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה'" וכך גם בפסוק י' – "כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ". גם 'תשובתו' של הקב"ה איננה רק תוצאת התהליך, אלא שזורה בו.
נחמה ליבוביץ מסבירה בעקבות ר' יצחק עראמה שהתורה מלמדת אותנו כאן כי "תהליך התשובה אינו חד-פעמי, אין הוא קפיצה ממעמקי תהומות החטא אל מרומי הטוהר" אלא מדובר בתהליך הדרגתי ורב שלבי.
השלב הראשון הוא בהתעוררות התשובה, ברצון כן לשוב אל ה'. הקב"ה למעשה מבטיח לנו כאן כי לא ניוותר לבד עם הרצון הזה, ושהתעוררות התשובה מצידנו תביא לכך שהקב"ה יסייע בהסרת המכשולים המפרידים בינינו ובין תשובה שלמה.
גם במדרש שיר השירים רבה אנו מוצאים את הקריאה שקורא לנו הקב"ה: "אמר הקב"ה לישראל: בני! פתחו לי פתח אחד של תשובה, כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרוניות נכנסות בו".
הצעד הראשון של תשובה, הפניית הרצון והלב אל התשובה, יביאו אלינו סייעתא דשמיא להמשך ולהשלמת התהליך בתשובה שלמה.
בכך ניתן להבין גם את הפסוקים הבאים אשר רבים מהמפרשים ייחסו אותם למצוות התשובה – האדם הניצב מול מצוות התשובה ומרגיש כי זו דרישה בלתי אפשרית, כי מדובר במצווה שהיא בשמים או מעבר לים – דהיינו מעבר לגבולות ההשגה. על כך מלמד אותנו משה – כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ. תהליך התשובה איננו תמיד קל לכל אורכו, ולפעמים אורכו כאורך חיים שלמים. ובכל זאת, הצעד הראשון שבו אנו פותחים את ליבנו כפתחו של מחט, התנועה הראשונה שלנו אל התשובה – נגישה מאוד, קרובה מאוד, בפינו ובלבבנו לעשותה. נתקדם אנחנו צעד אחד ונראה כיצד הקב"ה מסייע בידינו בצעד הבא , כי "הבא ליטהר – מסייעין אותו!".