פרשת וירא – תשפ"ה

שתפו

ניסיונו של אברהם | מתנאל חיון, מחנך כיתה ט'3

"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי".

ניסיון העקדה הינו אחד מעשרה ניסיונות שניסה הקב"ה את אברהם, ואולי הקשה שבהם.

המיוחד בניסיון העקדה הוא שכתוב במפורש שהקב"ה "ניסה" את אברהם. הכתוב מעיד על כך שהקב"ה מעמיד את אברהם במבחן.

וכאן זו בעצם הזדמנות לשאול ולברר, מדוע הקב"ה צריך להעמיד את אברהם, ובכלל כל אדם, במבחן? והרי הקב"ה "בוחן כליות" וידע מי הוא ירא ה' באמת ומי לא? מה המטרה בניסיון?

יש מפרשים שמסבירים שהקב"ה ניסה את אברהם כדי שיקבל שכר, כך מסביר ר' אברהם אבן עזרא: "והשם נסהו כדי שיקבל שכר".

עכ"פ, הרמב"ם במורה נבוכים עוסק במהותו של הניסיון וכך הוא פותח את דבריו: "ענין הנסיון גם כן מסופק מאד והוא הגדול שבמסופקי התורה". כלומר, גם הרמב"ם מבין שהשאלה 'מדוע בכלל צריך את הניסיון?!' הינה שאלה נכונה ולא פשוטה.

בהמשך דבריו הוא מביא את מה שמקובל לחשוב: "ואמנם מה שהוא מפורסם לבני אדם מענין הנסיון והוא שיביא השם מכות ומקרים באיש מבלתי שיקדם לו חטא כדי להרבות שכרו", אך הוא דוחה אפשרות זו בטענה שאין הוכחה כלל בתורה לדעה הזו, כלומר לא מפורש בתורה שזו סיבת הניסיון.

הרמב"ם מסביר שאין מטרת הניסיון רק להעמיד את האדם הפרטי במבחן, אלא מטרתם בעיקר להראות לבני אדם כיצד יש להתנהג, כיצד יש להתמודד כשיש ניסיון וקושי.

דברי הרמב"ם אכן מתיישבים עם דברי רש"י על הפסוק שבסוף פרשיית העקדה: "כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי" ואומר רש"י: "מעתה יש לי מה להשיב לשטן ולאומות התמהים מה היא חבתי אצלך, יש לי פתחון פה עכשיו שרואים כי ירא אלהים אתה".

גם הרד"ק הולך בכיוון של הרמב"ם אלא שהוא מחדד עוד יותר ומסביר שמטרת הניסיון היא ללמד את הדורות הבאים: "והאמת כי הנסיון הזה להראות לבני עולם אהבת אברהם השלמה, ולא נעשה לאותם הדורות אלא לדורות הבאים המאמינים בתורה שכתב משה רבינו מפי האל ובספוריה שיראו עד היכן הגיע אהבת אברהם לאל; וילמדו ממנה לאהבה את ה' בכל לבבם ובכל נפשם".

ברצוני להתמקד בדברי הרמב"ן, שמסביר שהמטרה של הניסיון היא להוציא את הדבקות של האדם בה' מן הכח אל הפועל "להיות לו שכר מעשה טוב לא שכר לב טוב בלבד".

ענין הנסיון הוא לדעתי, בעבור היות מעשה האדם רשות מוחלטת בידו, אם ירצה יעשה ואם לא ירצה לא יעשה, יקרא "נסיון" מצד המנוסה, אבל המנסה יתברך יצוה בו להוציא הדבר מן הכח אל הפועל, להיות לו שכר מעשה טוב לא שכר לב טוב בלבד. ודע כי השם צדיק יבחן (תהלים יא ה), כשהוא יודע בצדיק שיעשה רצונו וחפץ להצדיקו יצוה אותו בנסיון, ולא יבחן את הרשעים אשר לא ישמעו. והנה כל הנסיונות שבתורה לטובת המנוסה".

בכולנו טמונים כוחות אדירים, שבחיים רגילים ושגרתיים הם אינם יוצאים מן הכח אל הפועל. מטרת הניסיון לאור דבריו של הרמב"ן היא למצות את יכולותינו וכוחותינו – דווקא הניסיון הוא זה שמרומם אותו למקומות שחשבנו שאיננו יכולים להגיע אליהם.

שבת שלום!

עוד כתבות

מיוחד

יציאה למעבדות אוניברסיטת תל אביב

תלמידי כיתות ז'3, ח'3 וט'3 פתחו השבוע בסדרת סיורים מרתקת באוניברסיטת תל אביב. במהלך הביקורים באוניברסיטה ייחשפו התלמידים למגוון תחומי מחקר מרתקים, ביניהם זיהוי פלילי,

מיוחד

יום ספורט שכבה ז'

בצל החשש ממזג האוויר, התקיים השבוע יום ספורט מוצלח ומהנה לתלמידי שכבה ז'. התלמידים יצאו מחוץ לכותלי בית הספר ליום של פעילות גופנית ואתגרית, שהוכיח

לוח צלצולים

ימים א-'ד'+ ו' [מקוון]

1

2

הפסקה

3

4

5

6

7

8.50-9.30

9.30-10.10

10.10-10.25

10.25-11.05

11.05-11.45

11.05-11.45

11.05-11.45

11.05-11.45

יום ה'-מקוון

מפגש בוקר

1

הפסקה

2

הפסקה

3

הפסקה

4

הפסקה

5

8.45-9.00

9.00-9.40

9.40-10.00

10.00-10.40

10.40-11.00

11.00-11.40

11.40-12.00

12.00-12.40

12.40-13.00

13.00-13.40